MVO: een must-have
De transformatie van de werkruimtes heeft betrekking op alle bedrijfstakken en alle soorten bedrijven, van zko's tot multinationals. De vastgoedkwestie komt centraal te staan en vormt vandaag een strategische en waardecreërende functie waarbij niet alleen de vastgoeddirecties, maar ook Human Resources en de AD betrokken zijn, zonder uiteraard de financiële functie te vergeten.
2020 en 2021 werden gekenmerkt door de invoering van telewerk in de bedrijven, 2022 is het jaar van de implementatie en uitrol van nieuwe ervaringen voor medewerkers: het kantoor is vandaag een plek om te leven en sociale contacten te onderhouden, een echte bestemming waar medewerkers afspreken om van gedachten te wisselen en samen te werken. Met de integratie van steeds strengere criteria inzake modulariteit, gezondheid, welzijn en duurzaamheid wordt het kantoor een cruciale plek voor medewerkers, die de ontwikkeling van menselijke relaties, innovatie en bedrijfscultuur bevordert.
In de postpandemische context is MVO een 'must-have' voor werknemersbetrokkenheid. Hierdoor worden de bedrijven veeleisender op het gebied van duurzame ontwikkeling en kiezen ze steeds meer voor gelabelde en gecertificeerde kantoorgebouwen. Sommige organisaties zullen ook de voorkeur geven aan verantwoorde inrichtingen (upcycling van het meubilair of de bestaande materialen) en een vermindering van het energieverbruik (natuurlijk licht, aanwezigheidsdetectoren, kranen met mousseur enz.). Ook het promoten van groenere vervoermiddelen is een vereiste geworden voor bedrijven die op zoek zijn naar kantoren om te huren. Dit gebeurt door fietsenparkings in de gebouwen te voorzien of elektrische laadpalen.
Een kantoorgebouw 'op maat' ten dienste van de medewerkers
Het lijdt dus geen twijfel meer dat de toekomst van het werk hybride zal zijn. Om deze overgang in goede banen te leiden, moeten de bedrijven hun werknemers alle voorwaarden en tools bieden die hiervoor nodig zijn. Dat kan door speciale ruimtes in te richten: concentratiehoeken, zalen die zijn uitgerust voor vergaderingen op afstand of plekken om informatie uit te wisselen en samenwerkingsruimtes. Ook de connectiviteit van het gebouw is essentieel dankzij een kwaliteitsvolle wifitoegang in het hele gebouw, inclusief in de tuin en in andere voor de medewerkers toegankelijke buitenruimtes.
Tot slot wordt de aantrekkelijkheid van het kantoor bepaald door een dienstenaanbod dat geïnspireerd is op kwaliteitsvolle hotellerie, met bijvoorbeeld een bedrijfsconciërgedienst, een kinderdagverblijf, fitness- en wellnessruimtes, een gezonde en gevarieerde catering en fietsherstelwerkplaatsen.
Kortom, om aantrekkelijk te blijven, moet het kantoor van morgen de medewerkers iets extra bieden, namelijk tools, diensten, een collectieve ervaring en een unieke globale omgeving die thuis niet kan worden nagebootst. Want naast een gewone werkruimte drukt het kantoorgebouw nog altijd uit waar de bedrijfscultuur voor staat, een uithangbord van het werkgeversmerk.